blog

Ciclism, Sport

Turul Frantei 2024 | La Grande Boucle – Avancronica

Turul Franței 2024 se anunță a fi o competiție palpitantă, continuând tradiția celei mai prestigioase curse de ciclism din lume. Ediția din acest an va începe pe 29 iunie și se va încheia pe 21 iulie, având 21 de etape care vor testa rezistența și abilitățile celor mai buni cicliști ai momentului.

Ceasul ticăie si mai este putin până la startul istoric al primului Grand Départ din Italia de sâmbătă. Florența este frumosul cadru pentru începutul celei de-a 111-a ediții a Turului Franței, iar emoția crește în capitala Toscanei.

Campionul mondial din 2022, Remco Evenepoel, este pregătit pentru debutul său în Turul Franței, în timp ce campionul italian Alberto Bettiol va reprezenta cu mândrie regiunea sa natală, Toscana, fiind unul dintre cei opt cicliști italieni prezenți la Turul de anul acesta.

Ediția din acest an a Turului Franței marchează cea mai lungă vizită în Italia din istoria cursei, cu patru starturi de etapă, trei finishuri și un total de 684,8 km care vor fi parcurși pe drumurile italiene (plus 21,8 km pe care prima etapă îi va acoperi în microstatul San Marino). Prima dată când Italia a găzduit un finish al Grande Boucle a fost în cea de-a 35-a ediție, desfășurată în 1948, cu o victorie celebrată la San Remo de Gino Sciardis, care a câștigat singur. Sciardis a mai câștigat o etapă în Turul Franței, în 1950, deși până atunci își schimbase naționalitatea din italiană în franceză. A devenit francez naturalizat ca adult după ce familia sa a plecat din Italia când avea 13 ani pentru a se stabili în Bondy, la periferia Parisului, unde Gino a trăit până la moarte.

Dintre celelalte 11 ocazii în care Turul a vizitat Italia, șase s-au încheiat cu victoria cicliștilor italieni. Două dintre aceste victorii de etapă au fost obținute de Fausto Coppi: una în Aosta, în 1949, când i-a furat tricoul galben lui Gino Bartali într-unul dintre cele mai memorabile capitole ale rivalității lor iconice; cealaltă în Sestrières în 1952, a doua zi după ce Coppi a cucerit Alpe d’Huez, devenind astfel câștigătorul primei finisuri pe vârf de munte din istoria Turului. Claudio Chiappucci a triumfat, de asemenea, în Sestrières în 1992, cu un efort epic pe mai mult de 200 km.

Două etape ale Turului Franței s-au încheiat în Italia în acest secol, ambele producând victorii din evadare: una în 2008, cu linia de sosire la Prato Nevoso și o victorie pentru Simon Gerrans; și alta în 2011, terminând la Pinerolo cu Edvald Boasson Hagen ridicând brațele. Patru cicliști din acel pluton de acum 13 ani vor participa la Turul Franței 2024: Jakob Fuglsang (atunci la Leopard-Trek; acum cu Israel-Premier Tech); Geraint Thomas (Team Sky; Ineos Grenadiers); Mark Cavendish (HTC-High Road; Astana Qazaqstan); și Rui Costa (Movistar Team; EF Education-EasyPost).

Traseul pentru Turul Franței 2024 este variat, combinând etape de munte, contra cronometru și etape de șosea plată, asigurând o competiție echilibrată și provocatoare. Daca startul este in Italia, la Florența, finalul a fost modificat pentru prima data din 1974 incoace si nu se va termina la Paris, pe Champs-Élysées, din cauza Jocurilor Olimpice de Vara.

Ultima etapa se va disputa la Nisa, un contratimp individual. Acest lucru schimba dinamica și strategia echipelor și a rutierilor care se lupta la clasamentul general. Fata de Turul Italiei, la aceasta competitie avem mai mulți pretendenti la Mailot Jaune.

Probabil cel mai evident pretendent, Tadej Pogacar, favoritul dintotdeauna, castigatorul din Giro 2024. Are un palmares impresionant si are doar 26 de ani. In sezonul 2024 are 14 victorii, printre care a castigat Giro d’Italia, Liège-Bastogne-Liège, Volta a Catalunya, Strade Bianche. In Turul Frantei are 2 titluri, 2 locuri 2 si 11 victorii de etapa.

Jonas Vingegaard, campionul de anul trecut, intra si el in cursa. Desi s-a accidentat grav in Turul Țării Bascilor si incert pana mai acum cateva zile, echipa sa il arunca in lupta. Totusi, va fi greu sa se mai bata cu Pogacar cum a facut-o in ultimele editii. Nu are curse in picioare, a facut doar antremante la altidudine impreuna cu colegii de echipa. El declara ca tot ce se intampla de acum este un bonus.

Primoz Roglic, fost coleg cu Vingegaard la Jumbo-Visma, a schimbat echipa ca sa fie Supreme Leader in Turul Frantei. Alearga pentru Red Bull Bora-Hansgrohe (asa se numeste acum echipa germana Bora-Hansgrohe) din acest sezon. Si el a fost implicat in cazatura aia, a fost accidentat. Dar a revenirea mai repede pe șosea si are sanse bunicele la trofeu.

Remco Evenepoel isi face debutul in aceasta cursa. Nu a avut un sezon grozav, dar a zis ca vine relaxat in aceasta cursa, fara prea mare presiune. Specialist de contratimp, daca o duce bine pana in ultima etapă are o sansa reala. El sufera destul de mult in munti. A câștigat La Vuelta 2022 printr-o conjunctura destul de favorabila.

INEOS GRENADIERS vine cu o echipa plina de lideri si orgolii, dar omul lor numarul 1 care se va bate pentru primul loc este Carlos Rodriguez, locul 5 anul trecut. Egan Bernal, Tom Pidcock si Geraint Thomas vor mai face parte din echipa si vor pune umarul la succesul spaniolului. Pidcock si Thomas spera la victorii de etapa, iar Egan Bernal, fost câștigător de tur in 2019, va fi varianta de rezerva la clasamentul general.

Probabil cel mai important lucru pentru toti pretendenți este sa aiba echipele intacte, sanatoase si sa evite cazaturile si vor avea o sansa sa il invinga pe Pogacar, care ramane favoritul principal in încercarea lui istorica de a face dubla Giro-Le Tour, nerealizata de nimeni de la Marco Pantani incoace (1998).

Cotele la pariuri sunt:

  • Tadej Pogacar: 1,50
  • Jonas Vingegaard: 3,40
  • Primoz Roglic: 8,50
  • Remco Evenepoel: 21,00
  • Adam Yates: 23,00
  • Carlos Rodriguez: 29,00

TRASEUL COMPETITIEI (SLIDESHOW)

LISTA CU ECHIPELE SI CICLISTII CONFIRMATI

Data powered by FirstCycling.com

Conform Agerpres, acestea sunt sumele care vor fi acordate ca premii la aceasta editie de Turul Frantei.

  • Premiile totale 2024 – 2.573.202 euro
  • Marele invingator – 500.000 de euro
  • Locul 2 – 200.000 de euro
  • Locul 3 – 100.000 de euro
  • Ciclistii care termina pe locurile 20-160 – 1000 de euro fiecare
  • Victoria de etapă – 11.000 de euro.
  • Cel mai combativ ciclist al zilei – 2.000 de euro.
  • Liderul clasamentului general – 500 de euro pentru fiecare zi în care va purta tricoul galben.
  • Primul loc clasamentul pe puncte (Tricoul Verde) – 25.000 de euro (300 de euro pentru fiecare zi in care il vor purta)
  • Primul loc clasamentul căţărătorilor (Tricoul Alb cu Buline Roșii) – 25.000 de euro (300 de euro pentru fiecare zi in care il vor purta)
  • Primul loc clasamentul pentru Tricoul Alb (rezervat celui mai bun rutier sub 25 de ani) – 20.000 de euro.
  • Cel mai combativ ciclist la sfarsitul competitiei – 20.000 de euro.
  • Câştigarea sprinturilor individuale – 1.500 euro
  • Câştigarea catararilor – 1500 de euro
  • Câştigarea catararilor Galibier si Tourmalet – 5000 de euro fiecare
  • Cel mai bun coechipier din fiecare săptămână a Turului Franţei, ales de un juriu – 3.000 de euro.

Sumele se aduna intr-un cont comun si sunt impartite intre ciclistiii echipei participante. Clasamentul anului trecut a fost Visma Lease-a-Bike a incasat 664.800 de mii de euro, urmata de UAE Team Emirates (455.260 mii euro) si Ineos Grenadiers (132.910 mii euro)

Cursa va include exact aceleași echipe ca și Turul Franței 2023. Astfel, nu există echipe noi, dar vor fi trei echipe „veterane”: Echipa Movistar este pregătită pentru cea de-a 42-a participare consecutivă (anterior cunoscută sub numele de Reynolds, Banesto, Illes Balears și Caisse d’Epargne); Visma-Lease a Bike, cu 41 de participări consecutive (Kwantum, Superconfex, Buckler, Wordperfect, Novell, Rabobank, Belkin, LottoNL și Jumbo); și Lotto-Dstny, cu 35 de participări neconsecutive (au fost doi ani între primele lor trei participări și următoarele 32).

Lotto-Dstny este și echipa a cărei componență pentru 2024 are cea mai mică vârstă medie: doar 26 de ani și 124 de zile, cel mai tânăr membru al echipei fiind liderul lor Arnaud de Lie, care va avea 22 de ani și 105 zile la momentul startului în Florența, sâmbăta aceasta. La polul opus se află Jayco-AlUla, a cărei vârstă medie a cicliștilor este de 32 de ani și 309 zile.

Șapte dintre cei opt cicliști care au participat în 2023 pentru Jayco-AlUla sunt din nou cu echipa în acest an: singura schimbare fiind Michael Matthews în locul lui Lawson Craddock. Aceeași poveste este și la Bahrain Victorious, unde Santiago Buitrago îl înlocuiește pe Mikel Landa. În schimb, Soudal-Quick Step a făcut mari schimbări, singurul ciclist rămas din echipa de anul trecut fiind Yves Lampaert.

Cinci echipe din pluton au câștigat anterior clasamentul general al Turului Franței: Echipa Movistar și Ineos Grenadiers, cu câte șapte victorii fiecare; plus UAE Team Emirates, Visma-Lease a Bike și Astana Qazaqstan cu câte două victorii fiecare. Între timp, există 11 echipe care nu au pus niciun ciclist pe podiumul final; printre acestea se numără Red Bull-Bora-Hansgrohe a lui Primoz Roglic; echipa Soudal-Quick Step a lui Remco Evenepoel; și Jayco-AlUla a lui Simon Yates.

În ceea ce privește numărul de victorii de etapă, Visma-Lease a Bike sunt liderii cu 71 de victorii de etapă, în timp ce Soudal-Quick Step are 51 și Lotto-dstny are 40. În contrast, încă în căutarea primei lor victorii la Tur sunt Uno-X, care au debutat în 2023; Intermarche-Wanty, care se pregătesc pentru a șaptea lor participare la Tur; și Arkea-B&B Hotels, care încep al 11-lea Tur consecutiv.

Cele cinci echipe franceze sunt majoritare: Decathlon-AG2R La Mondiale, Groupama-FDJ, Cofidis, Arkea-B&B Hotels și TotalEnergies, urmate de patru echipe din Belgia (Soudal-Quick Step, Lotto-dstny, Alpecin-Deceuninck și Intermarche-Wanty). Lotto-dstny (cu șapte belgieni și un australian) și TotalEnergies (cu șapte francezi și un belgian) sunt echipele cu cea mai mică diversitate de naționalitate în componența lor. Complet opus este cazul la Red Bull-Bora-Hansgrohe: toți cei opt cicliști ai lor fiind de naționalități diferite.

27 de țări sunt reprezentate la cea de-a 111-a ediție a Turului Franței, la fel ca anul trecut. Franța are cel mai mare număr de cicliști în cursă, cu 32 de participanți (din nou, la fel ca anul trecut), urmată de Belgia cu 28, cel mai mare număr de la această țară din 1989 (36).

Cel mai vârstnic ciclist la start este Jakob Fuglsang, cu 39 de ani și 99 de zile. Cel mai tânăr ciclist este Johannes Kulset, cu 20 de ani și 76 de zile.

Ciclistul cu cele mai multe participări este Mark Cavendish, aflat la al 15-lea său Tur, în timp ce recordul absolut este deținut de Sylvain Chavanel, cu 18 participări. Când Cavendish a participat la primul său Tur în 2007, cel mai tânăr ciclist din acest an, Kulset, avea doar trei ani.

Există 39 de cicliști care concurează pentru Tricoul Alb anul acesta, cel mai vârstnic dintre ei fiind Javier Romo de la Movistar, cu 25 de ani și 175 de zile.

Sunt 45 de debutanți pe lista de start, ducând numărul total de participanți în istoria Turului la exact 5400 de cicliști. Lista debutanților din acest an include nume precum Pascal Ackermann, Joao Almeida, Juan Ayuso, Remco Evenepoel, Derek Gee și Ben Healy.

În spatele câștigătorului a 34 de etape din Tur, Cavendish, în ceea ce privește cicliștii cu cele mai multe victorii de etapă la acest Tur, se află Tadej Pogačar (11 victorii), Wout van Aert (9), Jasper Philipsen (6) și Dylan Groenewegen (5).

Sunt nouă campioni naționali de curse pe șosea în cursa din acest an și opt campioni naționali la contratimp pe lista de start, inclusiv Ryan Gibbons din Africa de Sud, care deține titlurile naționale în ambele discipline.

Toate etapele sunt transmise pe Eurosport 1 HD si pe aplicatia MAX.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.