Platforma de social media TikTok a anunțat că a desființat mai multe rețele de conturi care au încercat să interfereze cu alegerile din România, conform declarațiilor făcute marți de reprezentanții companiei în fața Parlamentului European. Unele dintre aceste rețele au fost eliminate chiar vineri, pe 29 noiembrie, între primul tur al alegerilor prezidențiale și scrutinul parlamentar din 1 decembrie.
TikTok a fost criticată pentru gestionarea conținutului politic legat de alegerile prezidențiale din România, în care un candidat ultranaționalist, Călin Georgescu, a obținut un rezultat surprinzător, fiind propulsat de o prezență puternică pe platformă.
Executivii TikTok au precizat că au fost eliminate două campanii direcționate către alegătorii români și o campanie legată anterior de Sputnik, o platformă media susținută de Kremlin, care reapăruse pe TikTok.
Două dintre campaniile eliminate proveneau chiar din România. Una dintre ele includea o rețea de 78 de conturi cu 1.781 de urmăritori, care promova mesaje ultranaționaliste și de extremă dreapta în sprijinul lui Călin Georgescu. O altă rețea, formată din 12 conturi, încerca să sprijine candidatul independent Mircea Geoană.
„Aceste rețele erau foarte mici și aveau ca țintă publicul românesc”, a explicat Brie Pegum, responsabilul global al TikTok pentru autenticitate și transparență.
Campania asociată Sputnik, care includea 11 conturi și aproximativ 140.000 de urmăritori, a fost eliminată ca parte a unui proces de rutină, a spus compania, subliniind că aceasta nu era neapărat legată de România. TikTok a interzis Sputnik pe platformă din cauza încercărilor de interferență, dar noi conturi continuă să fie create în mod regulat.
În septembrie, TikTok a eliminat deja o altă rețea, formată din 22 de conturi, care încerca să dezinformeze publicul românesc și să promoveze narațiuni critice la adresa guvernului.
TikTok se confruntă acum cu presiuni din partea autorităților europene, inclusiv cu o investigație din partea Comisiei Europene pentru a stabili dacă respectă legislația UE privind rețelele sociale, care impune evaluarea și atenuarea riscurilor asupra integrității alegerilor. Comisia a cerut TikTok să răspundă până la jumătatea lunii decembrie cu privire la politicile sale de moderare a conținutului.
În apărarea sa, TikTok a susținut că a alocat 95 de moderatori de conținut pentru România, un număr pe care îl consideră mai mare decât cel al altor platforme. Cu toate acestea, cercetătorii și autoritățile suspectează că rețele de conturi false sau influenceri plătiți au amplificat mesajele lui Călin Georgescu, contribuind la succesul său electoral.
(Politico)
Leave a Reply