Un film despre problemele societatii, lipsa ajutorarii persoanelor cu probleme mentale si izolarea acestora. O privire sumbra in mintea dereglata a unui om cu schizofrenie si tulburare disociativa a identitatii, ce ii provoaca rasul spontan si incontrolabil. Povestea este centrata pe personajul Arthur Fleck (jucat de Joaquin Phoenix), un clovn si un comediant de stand-up fara succes, in incercarea sa de a supravietui intr-un Gotham City fara speranta si depravat, intr-o lume discretionara, in care bogatilor nu le pasa de cei saraci, iar o multitudine de secvente violente duc la proteste masive si intr-un final la nasterea lui Joker.
Filmul este un studiu al personajului (character study), actiunea se desfasoara lent, Joaquin Phoenix acapareaza toate scenele, dominand intregul film, se observa progresia si parcursul de la dorinta de a-si realiza scopul, acela de a face oamenii sa rada, si pana la alunecarea in extremitate, dand societatii ceea ce isi doreste, haos si nebunie. Vedem cum boala se manifesta, cum rasul incontrolabil ii provoaca dureri insuportabile, cum societatea rade de el, ajunge sa fie abuzat, batut si maltratat de diferite categorii de oameni.
Avem in acest film o reinventare a filmelor bazate pe benzi desenate, cei de la Warner Bros/DC au fost convinsi cu greu de catre Todd Philips (The Hangover), regizorul si scenaristul filmului (impreuna cu Scott Silvestri) sa prezinte aceasta poveste, o reinterpretare a originilor lui Joker, care face parte din DC Dark Universe sau DC Black Label. Filmul nu face parte din DCEU (DC Entertainment Universe), nu se leaga cu viitorul film Batman al lui Matt Reeves, cu Robert Pattinson in rolul Cavalerului Negru, nu va avea un sequel si nici nu are post-credit scenes. Este un stand-alone movie, scris foarte bine, special pentru Phoenix, filmat bine, desi am avut impresia la cinema, cadrele erau prea stranse si parea ca e o problema la cinema, nu cu felul in care a fost filmat. Povestea se leaga si de personajul Batman, prin aparitia lui Thomas Wayne, care doreste sa fie primar al Gotham City, legatura cu Arthur facundu-se prin mama sa, Penny Fleck. Pana la urma cele doua personaje de benzi desenate sunt interconectate si daca va fi vreo legatura in viitor, vom vedea in viitoarele filme Batman.
S-a inspira mult din filmele lui Martin Scorsese, pe care regizorul le indrageste, in principal din Taxi Driver, unde un veteran de razboi instabil mental care practica taximetrie nocturna in New York City isi nutreste dorinta de violenta, si The King of Comedy, unde un comediant dornic de celebritate isi rapeste idolul pentru a-i fura lumina reflectoarelor pentru siesi, povestile acestor filme avand multe asemanari cu Joker. De aici, interesanta a fost distribuirea in rolul lui Murray Franklin a lui Robert de Niro, cel care joaca in rolul personajelor principale din multe filme ale lui Scorsese, printre care si cele de mai sus.
Calitatea actoriceasca a lui Phoenix il propulseaza candidat cu sanse foarte bune la Premiile Oscar, cred ca filmul va obtine multe nominalizari, pentru actorie, scenariu, regie si poate la categoriile vizuale sau costume/make-up. Filmul a fost ovationat timp de 8 minute la Festivalul de Film de la Venetia, unde a castigat si marele premiu al festivalului. Scorul de pe Rotten Tomatoes este Certified Fresh 73%, 9,4 pe IMDb si 64 pe Metacritic, multi critici lauda filmul, actoria, cinematografia si regia, altii il considera plictisitor, superficial si periculos. S-a iscat multa controversa in jurul filmului, din cauza atentatului din 2012 in timpul ecranizarii The Dark Knight Rises la un cinema din Aurora, Colorado, multi fiind ingrijorati de aparitia unor noi atacuri ca urmare a intamplarilor din acest film.
Acest film merita o nota intre 8,5 si 9. Este un film ce merita vazut, nu trebuie sa ai asteptari mari, nu este un film de actiune, ci o drama psihologica a unui om respins de societate care se transforma intr-un raufacator.
Leave a Reply